onsdag 10 oktober 2012

Optimering i varje detalj!

Inte kompromisser säger Jurgen Sass. Samt att han mest sysslar med nytänkande, såsom interceptorn, en plåtkant  i aktern som gör att båten går 15% snabbare med exempelvis 7,5mm plåtkant.
 Bilden visar siffror på optimering.

Här visar Jurgen sin kontruktion U13 i jämförelse med andra traditionella skrovformer.
Elever på KTH hade gjort försök i verkligheten med denna båt.

Amerikanska båtar fungerar i grov sjön vid snabb framfart. Dom är bränsleslukande och vi tillverkar svenska motorbåtar i samma tradition. U13 är smalare med dubbla slag.
Traditionella Petterssonbåtar är bara gjorda för de lägsta farterna och Jurgen har även vidareutvecklat den båttypen.
Ja mycket diagram och formler var det, och jag begrep väl en gnutta, men jag var tvungen att efter en timme lämna mötet och hasta till mitt nattjobb. SYR är numera öppen för allmänheten att bli medlemmar i, inte bara båtkonstruktörer.

Inga kommentarer: