torsdag 20 december 2012

Test av Iphone 5 jämfört med Iphone 4


5:an är lite längre så det får plats en app-rad till. I övrigt tänker jag inte på att det är någon skillnad. Det sämsta är att batteritiden är så kort jämfört med 4:an. Den klarar inte en dags användning. Med 4:an  klarade den gott och väl en dag. Med tanke på att jag har sjökort i 4:an som inte följde med automatiskt över till 5:an, funderar jag på om jag ska använda gamla telefonen till navigation på sjön.
Jag får glädja mig åt att kameran är bättre i 5:an. Det märks i alla fall en liten skillnad. Röda ögonen finns kvar vid blixt och det är trist.
Kartfunktionen, navigatorn kör jag bil efter i jobbet på nätterna. Den är fantastisk. I 5:an säger en röst när man ska svänga så det är lättare att koncentrera sig på bilkörningen. Lite svårt att komma rätt vid komplicerade vägsituationer för man har ingen överblick, men det är nog en träningssak. När rösten pratar går inte skärmsläckaren på och det är ju toppen. Att företag fått lägga in sina namn i kartorna är botten.
Alla appar man någon gång har beställt flög in i nya telefonen, så jag har rensat med tanke på batteritiden, samt minskat bakgrundsbelysningen.
Telefonen har de här tre veckorna varit helt tyst förutom sms och när någon ringer. Nu visas mail via hotmail på skärmen efter jag fått hjälp i Telenorbutik. Inte ens dom visste hur man skulle säkerhetskopiera med nya ITunes som kom för ett par veckor sedan. Så det är lite strul att byta telefon.
Ny sladdkontakt på 5:an, så då behövs en adapter för 250kr för att man ska kunna använda de prylar man haft till tidigare Iphoner.
Ingen märkbar skillnad i telefonens snabbhet. Öronsnäckorna har blivit öronvänliga. 
Men som sagt jag hade hellre tagit en telefon som är tyngre med längre batteritid. Fast jag glömmer inte att en kille för 10 år sedan sa, att han väntar på att det ska komma ut en telefon på marknaden med kamera i. Det lät ju helt faaantastiskt tyckte jag.

Inga kommentarer: