fredag 21 september 2012

Dessa fantastiska Norrmän och deras Råsegelseminarium

Idag startar Förbundet Kysten www.kysten.no Råsegelseminarium knutet till det nya långskeppet Harald Hårfagre 35m lång 8m bred.
Råseglarseminariet förenar dialog med praktiska försök. Norges främsta expertis i traditionellt båtbygge och råsegel har deltagit i utvecklingen www.eldjarnbaat.no så den ska ha suveräna sjöegenskaper som karakteriserde havsgående skepp i Vikingatid. Alla intesserade får delta i dessa fantastiska råsegelseminarium som återkommer varje höst för att öka kunskapen praktiskt och teoretiskt. Jag deltar inte i år tyvärr.

 Jag var med på förra årets Råsegelseminarium 2011, som var knutet till rekonstruktionsarbetet av båten Barcode 6 från sent 1500-tal vid Båtlaboratoriet Norskt Maritimt museum. BåtLab'en - for dokumentasjon, rekonstruksjon, og båtbygging

 
Fyndplatsen av båtarna gjordes mitt i centrala Oslo.
Det första projektet för Båtlaboratoriet var att rekonstruera Barcode 6, ett båtvrak som nyligen, 2009 blev utgrävt i Oslo. Namnet kommer av tomten där båten hittades. Den blev 6:te båten som blev funnen i denna utgrävning. Båten låg under ett sotlager från branden i Oslo 1624. Båten har använts max 29 år, och kan liknas vid en liten lastbil.

Fyndplatsen med kritpipor! Båtlaben - fra arkeologi til flytende skip
Båtlaboratoriet vid Norskt Maritimt Museum som är Norges sjöfartsmuseum, öppnade våren 2010. I Båtlabben rekonstrueras arkeologiska fynd och man arbetar med dokumation av norskt traditionsbåtbygge.
 
Några av fynden
Den båt man valde att först rekonstruera är byggd tidigast 1595. Norrmännen har god kontroll över båtarna från järnåldern/medeltiden och känner traditionsbåtarna från 17-1800-talet. Mellanperioden är det däremot värre med. Båtarna från upptäckten kan beskrivas som en "felande länk" i vår förståelse av båtutvecklingen i Norge. Båten är omkring 8 m lång, byggd av sågade ekbord. Den har typiskt östnorsk i form och har antagligen haft 4 par åror och ett råsegel.

Uppmätning görs med Faro-arm, alla hål och detaljer scannas av.
De hade en stor del av bordläggningen och merparten av underbanden. Knän och betar hade de däremot mindre av. 


Bordläggningen skrevs ut på papper i skala 1:5, som limmades på bokpapp. 
De  har valt att göra köl stävar och innved av 3D plastmaterial. På pappersmodellen passade inte spanten, och ripan 9:onde bordet passade inte heller, då förstod de att båten haft akterspegel. I och med denna upptäckt var det förvånansvärt mycket som passade. 


 
Här ses pappmodellen med inveden.
Från början var troligen all bordläggning sammanförd med träpinnar, men allteftersom båten blev reparerad har det använts nokket spik. De såg att borden är genomsågade med handsåg. I övrigt hade yxan varit i flitigt bruk.



 

 
Här är båtbyggarverkstan på museet där fullskalerekonstruktion byggdes (2010-11).



Våghals som rekonstruktionen av Barcode 6 heter. 
Lars Stålegård båtbyggare från Sverige som byggt Våghals.
Kjölen är av typen T-köl och stäven hade trappstegsspunning, ett steg för varje bord. Förstäven var böjd och ligger framför kölen med en anläggningsyta på 12-15 cm bara ihopfäst med 4 spikar. Inget knä eller annan typ av förstärkning. I praktiken har nog kölbordet fått bära bördan att hålla samman köl och stäv. Dette synes jeg er ganske interessant og jeg kan si at jeg definitivt ikke skulle tørre å levere en båt med denne skriver båtbyggaren. Jag undrar om båtbyggaren följde orginalet eller förstärkte fogen när han byggde repliken?
Borden var tjocka vid skaringen. Från början var troligen all bordläggning sammanförd med träpinnar, men allteftersom båten blev reparerad har det använts nokket spik. Verkar som de gjorde färdigt bordet först innan det sattes upp, ¾ tum 19-20 cm. De hade sällan använt hyvel utan yxa. Kohår inkokt i tjära var troligen tätningen.



Vi barlastade med sten.
Gjorde sen krängningsprov.





 
 De tror att båten hade två master.
Den provriggas i alla fall med två master. Jag tycker det är rätt kul med dessa två segel.



Seglen var ihoplånade till båten.
Vi skulle testat riggen under seminariet där de främsta inom råsegling deltog. Eftersom det det mest var stiltje hela tiden gick det inte. 

Här "seglar" jag med Våghals.



Vi bodde i museehallen.




Min luftmadrass bland tändkulor och båtar.



 
Vi var väl runt 70 personer.
Mest norrmän och danskar och bara 2 svenskar. Detta gör att jag undrar hur det står till med den svenska forskningen?



Dessa fantastiska män från Kystlag Viken skötte mathållningen åt oss.




Det fanns också andra båtar att segla med än repliken.
En av dagarna seglade vi in till Oslo och åt glass.



Vi mätte upp ålderdomliga segel.



Arne Emil Cristensen som varit chef för Vikingskibshuset ledde uppmätningen.
Så fick vi också möjlighet att göra rep av bast samt sälskinn.


Många intressanta föredrag hölls.
Frode, segelmakaren hade skaffat 300kvadratmeter silkessegel från Indien till Harald Harfager som Råseglarseminariet 2012 kommer kretsa runt. Silket har en sådan styrka att det kan lyfta en elefant. Silket är 2-2,5 ggr lättare än lin och är vattentätt. En kokong ger 3000 m tråd.

Förra sommaren 2011 skulle Frode segla med Dragens Vinger till Shetlandsöarna. De beräknade vara där om 2 dygn.. Det blåste 20 sekundmeter och det gick i 7-10 knop. Alla var helt oförberedda då det plötsligt kom en stor våg. Livflotten hade de lagt bakom masten som tur var, annars brukar den ligga på löftingens tak. Det hela gick oerhört snabbt, och de lyckades kasta iväg livflotten innan båten sjönk och de alla låg i vattnet. En hade överlevnadsdräkt och resten flytoverall. De hade flax=tur, ingen blev skadad och alla klarade sig och lyckades komma upp i livlotten. Väl uppe i flotten blev alla sjösjuka. Det var en flotte utan tak. Sjöräddningen kom med helikopter. Tänkbar anledning till det inträffade var, när vinden ökar och möter havsströmmen när det grundar upp kan en stor våg bildas när de var så nära Shetlandsöarna.
Mare Egenberg som har doktorsgrad i tjära höll också föredrag.


  Sedan kommer orginaldelarna av Barcode 6 att ställas ut i DNB-NORs nya lokaler i Oslo.

Här är Osebergaskeppet från 820 e Kr i Vikingskibshuset som jag också besökte.
 www.khm.uio.no/vikingskipshuset/ Den första kopian Dronningen gick ner sig. Ny uppmätning har gjorts av Vibeke från Danmark. Förstäven har fått ett lyft som troligen är mer riktigt och kommer förbättra sjöegenskaperna. Det nya skeppet Saga Oseberg www.osebergvikingskip.no har nu sjösatts i augusti 2012. Dessa fantastiska norrmän är beundransvärda!


Inga kommentarer: