Idag startar Förbundet Kysten www.kysten.no Råsegelseminarium knutet till det nya långskeppet Harald Hårfagre 35m lång 8m bred.
Råseglarseminariet förenar dialog med praktiska försök. Norges främsta expertis i traditionellt båtbygge och råsegel har deltagit i utvecklingen www.eldjarnbaat.no så den ska ha suveräna sjöegenskaper som karakteriserde havsgående skepp i Vikingatid. Alla intesserade får delta i dessa fantastiska råsegelseminarium som återkommer varje höst för att öka kunskapen praktiskt och teoretiskt. Jag deltar inte i år tyvärr.Jag var med på förra årets Råsegelseminarium 2011, som var knutet till rekonstruktionsarbetet av båten Barcode 6 från sent 1500-tal vid Båtlaboratoriet Norskt Maritimt museum. BåtLab'en - for dokumentasjon, rekonstruksjon, og båtbygging
Fyndplatsen av båtarna gjordes mitt i centrala Oslo.
Det första projektet för Båtlaboratoriet var att rekonstruera Barcode 6, ett båtvrak som nyligen, 2009 blev utgrävt i Oslo. Namnet kommer av tomten där båten hittades. Den blev 6:te båten som blev funnen i denna utgrävning. Båten låg under ett sotlager från branden i Oslo 1624. Båten har använts max 29 år, och kan liknas vid en liten lastbil.
Fyndplatsen med kritpipor! Båtlaben - fra arkeologi til flytende skip
Båtlaboratoriet vid Norskt Maritimt Museum som är Norges sjöfartsmuseum, öppnade våren 2010. I Båtlabben rekonstrueras arkeologiska fynd och man arbetar med dokumation av norskt traditionsbåtbygge.
Uppmätning görs med Faro-arm, alla hål och detaljer scannas av. De hade en stor del av bordläggningen och merparten av underbanden. Knän och betar hade de däremot mindre av. |
Här ses pappmodellen med inveden.
Från början var troligen all bordläggning sammanförd med träpinnar, men allteftersom båten blev reparerad har det använts nokket spik. De såg att borden är genomsågade med handsåg. I övrigt hade yxan varit i flitigt bruk. |
Vi barlastade med sten.
Gjorde sen krängningsprov.
De tror att båten hade två master.
Den provriggas i alla fall med två master. Jag tycker det är rätt kul med dessa två segel.
Seglen var ihoplånade till båten.
Vi skulle testat riggen under seminariet där de främsta inom råsegling deltog. Eftersom det det mest var stiltje hela tiden gick det inte.
Här "seglar" jag med Våghals.
Vi bodde i museehallen.
Min luftmadrass bland tändkulor och båtar.
Vi var väl runt 70 personer.
Mest norrmän och danskar och bara 2 svenskar. Detta gör att jag undrar hur det står till med den svenska forskningen?
Dessa fantastiska män från Kystlag Viken skötte mathållningen åt oss.
Det fanns också andra båtar att segla med än repliken.
En av dagarna seglade vi in till Oslo och åt glass.
En av dagarna seglade vi in till Oslo och åt glass.
Vi mätte upp ålderdomliga segel.
Arne Emil Cristensen som varit chef för Vikingskibshuset ledde uppmätningen.
Så fick vi också möjlighet att göra rep av bast samt sälskinn.
Många intressanta föredrag hölls.
Frode, segelmakaren hade skaffat 300kvadratmeter silkessegel från Indien till Harald Harfager som Råseglarseminariet 2012 kommer kretsa runt. Silket har en sådan styrka att det kan lyfta en elefant. Silket är 2-2,5 ggr lättare än lin och är vattentätt. En kokong ger 3000 m tråd. Förra sommaren 2011 skulle Frode segla med Dragens Vinger till Shetlandsöarna. De beräknade vara där om 2 dygn.. Det blåste 20 sekundmeter och det gick i 7-10 knop. Alla var helt oförberedda då det plötsligt kom en stor våg. Livflotten hade de lagt bakom masten som tur var, annars brukar den ligga på löftingens tak. Det hela gick oerhört snabbt, och de lyckades kasta iväg livflotten innan båten sjönk och de alla låg i vattnet. En hade överlevnadsdräkt och resten flytoverall. De hade flax=tur, ingen blev skadad och alla klarade sig och lyckades komma upp i livlotten. Väl uppe i flotten blev alla sjösjuka. Det var en flotte utan tak. Sjöräddningen kom med helikopter. Tänkbar anledning till det inträffade var, när vinden ökar och möter havsströmmen när det grundar upp kan en stor våg bildas när de var så nära Shetlandsöarna.
Mare Egenberg som har doktorsgrad i tjära höll också föredrag.
Sedan kommer orginaldelarna av Barcode 6 att ställas ut i DNB-NORs nya lokaler i Oslo.
Här är Osebergaskeppet från 820 e Kr i Vikingskibshuset som jag också besökte.
www.khm.uio.no/vikingskipshuset/ Den första kopian Dronningen gick ner sig. Ny uppmätning har gjorts av Vibeke från Danmark. Förstäven har fått ett lyft som troligen är mer riktigt och kommer förbättra sjöegenskaperna. Det nya skeppet Saga Oseberg www.osebergvikingskip.no har nu sjösatts i augusti 2012. Dessa fantastiska norrmän är beundransvärda!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar