söndag 16 september 2012

Vinden Drar 2012

Vinden Drar 2012 på Rågö, mellan Västervik och Valdemarsvik. Göran Hernlund min båtbyggarlärare från Skeppsholmen hade engagerat mig som lärare i det han kallade ”tenntrådsbroderi”. Vinden Drar har pågått i 27 år och detta var mitt första år. Här har jag kommit till Loftahammar i ösregn efter ha kört min ”30-kärra” hela natten från Stockholm.


 Värd var Tjust Allmogebåtar som har sin verksamhet på Rågö. De är det 15:onde arbetslaget inom ramen för Föreningen Allmogebåtar(FAB).


 Här är deras fantastiska hamn på Rågö. Vinden Drar arrangeras en vecka varje år, de nordiska länderna turas om.


 Storbåtarna från Åland kom sent på kvällen.


 Därför hade vi hantverk första dagen. På bilden ses de flitiga deltagarna i en av mina kurser i tenntrådsarbeten. De gör armband.


 Sedan hade vi seglingsdagar.  Jag lärde mig mycket den här dagen då Allan från Roskilde seglade med mig. Framför oss seglar en helt nybyggd Åfjordsbåt från Norge.


 Härliga seglingar till öar där vi fick guidningar. Ja, ibland fick vi gå för motor när vinden var för motig.


 Ulf Hjulströms nybyggda båt.



 På kvällarna roade vi oss. Detta fantastiska ”spegelskåp” hade hittats på ön och fyllts med godsaker.


 140 personer var vi ungefär, och här är mitt tält. Den gemensamma morgongröten och de helt underbara toaletterna måste också nämnas. Jag var tvungen att åka hem till en kompis bröllop, så jag missade tyvärr avskedsfesten. Nästa års Vinden Drar blir i Middelfart med seglats i Lilla Bält. Om jag ska kunna åka dit behöver jag en kärra som man får köra fortare än 30km/timmen.





Inga kommentarer: