måndag 17 september 2007

Varför blev det denna båt?





Göran Hernlund, lärare på båtbyggarskolan Skeppsholmen tyckte jag skulle bygga en storbåt. Han hade en liten modell på 22cm som jag skalade upp till 11meter och gjorde ett utslag på.
Den såg ålderdomlig ut. Föreställande en storbåt från 1700-talet med en liten underdäckskajuta i aktern troligen.

Kölämnet som låg hemma på tomten och väntade på att bli använt visade sig vara lite för kort. Då tänkte jag att om jag förkortar båten något så räcker ämnet. Jag tänkte att det vore smart att använda dagens teknik och tog kontakt med båtkonstruktören Jyrgen Sass. Jag skulle för hans dataritning mäta upp ett "oändligt" antal kordinater från min masonitritning. Vi tyckte inte att det blev så bra.
Då jag hittade den här ritningen på Krigsarkivet kändes det, att om vi skalade ner denna båt, skulle den bli bättre än den förra. Den ritades i gratisprogrammet som finns på nätet delftship.net.















Siöbohm 1797

Inga kommentarer: