måndag 26 november 2012

Den tuffa fiskebåten Skrutten


Fiskebåten Skrutten, en tuff fiskebåt  med tufft namn byggd 1898. Jag har fastat för den här fiskebåten och har i många år tänkt på den. Jag vet inte varför, kanske för dess vackra form. Jag minns att Tomas och hans bror hälsade på oss med, då vi låg på redden utanför Kråmö. Tomas pappa Jack var fiskare i Trosa och det här var Jacks fiskebåt. Namnet Skrutten påminner mig om mitt Gotlandsruss Skrutten jag körde på Visbytravet som ung med. Bilderna är från Tomas blogg Tomas båtbygge Där kan man läsa om och se Skuttens förvandling genom åren och hur den gått i släkten. En fantastisk berättelse och bildsvit som Tomas skulle kunna utveckla.

Tomas föräldrar skötte Kråmö semesterby. Jag minns att de körde ut gäster som hyrde stugor där, i den här träbåten. Vi kunde köpa mjölk och fil av dem och godis till barnen. Då var det fest!

Inga kommentarer: