tisdag 20 november 2012

Intervju med Göran Hernlund del 5


Jag vid Mellanökan jag och Viktor byggde 2005 som Göran ritat
Tvilling-mellanökan Cissi och Magnus byggde 2005

Fortsättning på min intervju 2005: Nu är mellanökor häftigast. De ligger inte i vattnet, utan på, svävar.
De seglar väl.Det som är funktionellt och bra tycker man är vackert, gäller även kaffekoppar och bestick.
Jag vill göra en ny klass av allmogebåtar. Det vore kul om ungar blir intresserade. Första båten finns på västkusten. 2 tjejer ville bygga en mellanöka. Jag lovade att rita en över sommaren.
I och med de stora avstånden i Stockholms skärgård slog motorerna igenom väldigt fort här. Folk slutade ro och segla. Därför finns det inga kvar. Det fanns alltså ingen bra förebild. Jag kunde ha gjort kopia av Börje Anderssons båtar eller ”Sjöfröken”. Bröderna Eriksson bygger också mellanökor.
En skatt, en mellanöka i förmultnande tillstånd hittades på Harö. En kopia byggs nu på skolan. Jag såg en på södra Ljusterö när jag under gymnasietiden körde buss. Senare fanns bara lite av förstäven kvar.
Stäven fallande, då är det lättare att gå i land på klippor. Ganska mycket köl i aktern har alla mellanökor. Borden står upp i aktern. Mellanökan jag ritade seglade förbaskat bra.

 Stäven fallande, då är det lättare att gå i land på klippor. Ganska mycket köl i aktern har alla mellanökor. Borden står upp i aktern. Mellanökan jag ritade seglade förbaskat bra.

1 kommentar:

Tomas Bäck sa...

kul läsning! hittade hit i dag så jag har lite läsning att se fram imot. ha det gott!