måndag 19 november 2012

Intervju med Göran Hernlund del 4, WCS från USAs west coast


Fortsättning på min intervju 2005: Började lite försiktigt på Skeppsholmens folkhögskola. Vikarierade ett par dagar i veckan i två omgångar. 1991 fick jag efter tjat starta en riktig båtbyggarlinje
Jag har lärt mig av gamla farbröder födda på 10 och 20- talet. De lärde ut gamla traditioner som håller på att dö. Jag vill inte att vi ska missa något av de gamla traditionerna. Om jag säger att någonting ska vara på ett visst sätt, kan det vara svårt att förklara varför det ska vara just på det sättet. Det är sprunget ur en tradition sedan många hundra år.


Jag var trätokig från allra första början och lär mig fortfarande nya saker om trä varje år. Träslag är så olika, har så olika egenskaper, är levande och vackert. Träbåtar är så vackra. På de senaste 1000 år sedan har inte klinkbygget förändrats. Det var klart för 1000 år sedan, fulländat! Vackert, levande och fulländat! Så vackert att man faller i trans. Men min smak har förändrats. Tidigare var snipa det häftigaste som fanns.


Min Nordlandsbåt är också en snipa som ligger bredvid en snipa.


Nu är West Coast Swing helgen över. Fullspäckad med turer, så mycket teknik att jag inte ens blev svettig. Jag har ju dans som rolig motion och älskar att bli svettig. Allt var på engelska och jag förstod så gott som allt och hängde med.

Inga kommentarer: