lördag 8 juni 2013

Möhippans brud och coiffe




Här är bruden Charlotte. En nattlig bilskjuts av mig från möhippan till Stureplan.



Här är coiffen jag sytt och gav bort i present till den nybakade sjuksköterskan igår. Som en slump bar hon en svagt rosa klänning. Den här skira blomman passade perfekt, så jag blev riktigt nöjd. När jag gör en coiffe, gör jag den bara på inspiration. Det ena ger det andra. Jag har en del material att botanisera i.
Basen här är vit filt som jag sytt fast ett spänne på. En nätsocka med blommönster hittade jag på HM som jag klädde filten med. Vitt från filten lyste igenom. Tyg på diagonalen, en snedremsa tråcklade jag och formade till en blomma som syddes fast. I mitten för att dölja tygfransarna sydde jag dit slipade pärlor från Panduro. Jag tyckte egentligen att det behövdes en pärla till som jag saknade, så jag lade till lite svart fransat garn också. Därefter vek jag ihop flor med 3 moucher som jag sydde fast under blomman. Sen var det bara två fjädrar som fattades att sätta dit.

Inga kommentarer: