söndag 30 december 2012

Rullmast på Ljungströmare

                                                
Den första Ljungströmsbåten konstruerade Fredrik Ljungström 1934 och det var revolutionerande. Masten av trä är lagrad med kullager vid däck och mastfot, och seglet rullas in då masten vrids runt, liknande dagens rullfock. Det är då lätt att reva seglet genom att rulla in det några varv runt masten. Masten är 50% grövre än traditionella trämaster på den tiden. Så man behöver man inte gå upp på däck och reva som man gjorde på den tiden. Det är säkrare. Dessutom slipper man få bommen i huvudet och man slipper bromsande stag. Dubbla segel använder man vid läns och fördubblar segelytan jämför med då man kryssar då båda seglen är ihopslagna på ena sidan. Jag har hämtat materialet från Ljungströmare genom tiderna

Ibland finns ett akterstag för att kunna böja masten bakåt. Här ses även lattornas placering. Seglet hissas på våren, med ett rep som går inuti masten, och tas ner på hösten.

 Den runda masten vänster ritning stör inte luftströmmen på seglets läsida som är den dragande sidan på seglet.

Inga kommentarer: