måndag 31 december 2012

Ljungströmare har cirkelbågsskrov utan ändträ under vattnet


 Här seglar en typisk Ljungströmares skrovkonstruktioner med ett negativt språng och cirkelbågsskrov. Detta skapade minimal turbulens kring skrovet och skulle  förenkla massproduktion.  Ljungströms-båtarnas konstruktion var främst ägnade att ge säker segling då allt kan skötas från sittbrunnen. Båtarna accepterades inte av dåtidens tämligen konservativa seglarkretsar. Det byggdes ungefär 50 båtar. Från sidan Ljungströmare genom tiderna har jag tagit detta material.

För att undvika ändträ under vattnet är kravellbordläggningen lagd underifrån såsom den mitten skissen. Alltså ligger det längsta bordet från fören längs kölen och till aktern, medan det kortaste ligger nästan parallellt med relingen midskepps. Alla spant har samma radie i ett cirkelbågsskrov.
Den understa skissen är ett traditionellt skrov.

Ritning på Regina från 1947  som är 12,4 m lång med svagt negativt språng. Här ser man hur spanten ligger samt kölen.

Inga kommentarer: