onsdag 3 april 2013

Halsband av läder och tenntråd




Jag har konstruerat ett halsband, egen design. Nu gör jag ett nytt som jag inte ska ha vid idrottsaktiviteter. Tenntråden mörknar av när man svettas. Jag börjar med att göra en "spansk matta" (sailor som man är), av lädersnöre som följs på var sida av tenntråd.





Här har jag justerat den "spanska mattan" så två lika långa ändar sticker ut på var sida.





Då klipper jag till en ny bit lädersnöre med tenntråd på var sida och trär in så det blir en fyrslagen fläta.





Nu har båda sidor fått fyrslagen fläta och här är det färdiga halsbandet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket underbart halsband! Kan jag beställa ett sånt av dig?

Vänliga hälsningar Camilla

Camilla.hallden@uvtcmail.se

Anonym sa...

Hej Annelie,
väldigt fin sida du har här! Särskild detta halsband som jag hittate när jag sökte nätet efter tenntrådsbroderi. Jag har just försökt att göra efter men det funkar inte alls, så jag undrade om du vet en bra webbsida där det finns en bra beskrivning om hur man gör. En bok skulle inte går så bra eftersom jag är i Tyskland där det tyvärr är lite svårt att köpa svenka böker. Kontakta mig gärna via min egen sida. Jag skulle vara väldigt glad över tipps!

Hälsningar från Tyskland,
Frauke

Hans Georg Lundahl sa...

Ja, jag letade just efter spanska mattan, men hittade intet mycket öfver internet - tils jag hittade detta på sökningen "spanska mattan" (med citattecken kring).

Tusen tack!

Vet du hvad samma knut heter på andra språk än svenska?