onsdag 21 november 2012

Intervju med Göran Hernlund del 6

 Storbåten Kajsa-Lisa som Göran ritat.

Fortsättning på min intervju 2005: Jag har ritat en ”storbåt” också. Ålänningarna som jag umgåtts en del med har byggt nya ”storbåtar”. Det finns likheter mellan Stockholms skärgård och Åland och så är det är en lagom storlek. Användes till småfrakter. Tar mycket folk, tog nästan 25 personer på Vinden Drar. Många moderna båtar har för små segel. På Sofia- Linnea, som är den största nu levande i piggsläkten går seglet inta att reva. Storbåten som fick namnet Kajsa-Lisa väger med barlast bara 4 ton, har 65m2 segel. Kul vore det om det kommer fler storbåtar. En brandman har köpt en ritning på storbåten. Jag hoppas att utlägget i fören som trillat bort på Kajsa-Lisa ska gå att finna på den båten
Jag har byggt 35 båtar, mest kravell.1988 byggde jag senaste båten, min egen sillabåt.. Moderniserad måste jag erkänna.
Jag är hemskt sugen på att bygga. Det går inte att jobba ihop med eleverna, jag får inte tiden att räcka till. Det är så mycket runt omkring, Sofia- Linnea, Briggen samt nu senast Stockholms Sjögård som består av maritima föreningar som vill göra ett maritimt centrum i Stockholm.
Kajsa-Lisa

Inga kommentarer: