tisdag 5 februari 2013

Havet och hamnen i Barcelona




Trålare som kom in till hamnen när jag tog en hamnrundtur med båt. Gratis med Bacelonakortet.




En replik av en U-båt i trä som presenterades i Barcelona 1859. I övrigt var den största delen av det Maritima Museet stängt.





Jag började morgonen med att åka till Blå Museumet som denna futuristiska byggnad innehåller.





Det var en fantastisk resa i jordens naturen och liv ifrån Big Bang till idag.



Där var många skolklasser.



Så gick jag utefter stranden in mot stan. Doppade fötterna, medan några doppade hela kroppen.





I Olympia-hamnen låg en träbåt samt antagligen en del övervintrande utländska båtar.





Där kunde man hyra Laser





och äta en fantastisk måltid. med ett vitt vin, fast godare. 4-rätters upplevde jag att det var. Här har jag förrätten, grillade grönsaker som tillhör årstiden. Sen huvudrätten grillad hake, därefter efterrätt, och nästan till slut sockerkaksbitar och avec. Så fick jag mitt efterlängtade kaffe. De dricker inte mycket kaffe i det här landet. Jag har ständig kaffebrist. Nu vet jag vad medelhavsmat är. Allt detta för 20 euro. Jag hann i alla fall nyktra till på väg in mot stan.

Inga kommentarer: