lördag 2 februari 2013

Nedkopplad, folket kokar, Gaudi genial





En av La Pedreras skorstenar och ventilationskanal. Jag var alldeles för tunnt klädd idag i mina sommarkläder.



De här ventilationskanalerna är dekorerade med sönderslagna vinflaskor.



Även om jag inte tyckt tidigare att byggnaden är vacker så är den i många stycken genialisk. Här en modell i det perfekt åskådliga museet med audioguidning.



Taket som är i olika nivåer finns ovanpå dessa parabler



Gaudi hängde upp kedjor på detta sätt och



kollade på spegelbilden. Denna metod har han också använt i Sagria Familia




Så var jag på Miro museet. Hans konstverk förbleknar efter Gaudi.



Allt är större än Stockholm, skönhetsmedel i ett helt våningsplan. Spanjorskorna är hårt sminkade. Husen dubbelt så vackra. Gatorna är dubbelt så breda, bilarna kör dubbelt så fort. Trottoarerna dubbelt så breda med dubbelt så mycket folk.



Folket kokar. Här har folk samlats på kvällen på torget där jag bor och diskuterar korruption.

Inga kommentarer: