måndag 4 februari 2013

Jag älskar sten som Gaudi format






Det är dubbelt så rent i Barcelona emot Stockholm. Inget papper finns på gatorna och renhållningsarbetare finns överallt. Man har dubbelt så lång tid man har på sig att gå över ett övergångsställ. Jag har inte sett en enda pundare. Mycket färre tiggare än i Stockholm. Ingen hoppar över spärrarna i tunnelbanan, vad jag har sett. Många affär är mycket små, precis som på Södermalm.




Sen jag och dottern Hanna besökte Sagrada Familia har det byggts jättemycket. Det är ju nya delar till vänster. Taket har kommit på plats. Jesustornet på mitten, har påbörjats. De torn som Gaudi byggde innan han blev påkörd 1926 är vad det verkar vara, bara början på denna kyrka. Han hade gjort anvisningar och riktinjer som nu försöker efterföljas. Kyrkan ska bli högre än alla andra kyrkor, 170m. 2028 tror jag allt ska vara klart. Jag hoppas jag har förmåga att se den då.




Här är en skiss hur den ska kunna se ut. Bilden är ritad från motsatt sida i förhållande till fotot jag tog ovan.




Här visas nedskalade snören med sandsäckar som hänger och skapar formen av kyrktornen. Ovanför finns spegelbilden, som Gaudi byggde efter. Så som jag berättade om när jag besökte La Pedrera.




Här är en del av det fantastiska taket i kyrkan. Pelarna efterliknar träd som förgrenar sig.




Här ser man "träd"pelarna i en ganska stor modell.




Jag lyckades ta dagens lunch på en sylta där inte menyn var översatt till engelska. Det var en trerätters lunch, mättare kan man bara inte bli. Här är efterrätten.




Eftermiddagen "kopplade jag av" i Park Guell som Gaudi byggde åt familjen Guell. Den är gratis att besöka. Här är torget byggt ovanpå en massa pelare. Ett böljande säte klätt med krossat kakel går runt hela torget.




Efrersom jag tidigare jobbat med keramik och har en hel resväska med krossat kakel i källaren får jag ståpäls här.




Just det här med att bygga i sten är så inspirerande. Vilka fantastiska former och rörelser Gaudi skapat här.




Hur stenarna högst upp i akvedukten håller, det är en gåta för mig?
Ja nu har jag på fyra dagar besökt samma platser som Hanna och jag gjorde på en dag!
I morgon ska jag till havet. Hörde idag att repliken av Columbus fartyg som jag tänkt se igen, hade brunnit ner för 20 år sedan.

Inga kommentarer: