fredag 31 maj 2013

Göran Hernlund bygger en 14 meters båt nu




Göran båtbyggarlärare från Skeppsholmens Folkhögskola har gått i pension. Han hade lite otur, just när det började bli så varmt att det skulle gå att värma upp skjulet till de 5 grader som krävs för att limma med epoxi, halkade han på en isfläck när han lekte med hunden. Han bröt överarmen, men börjar kunna jobba lite grann nu med sitt fartygsbygge.
Båten blir 14 m lång och kommer att sticka 0,8 m djupt bara. Kommer få en dieselmotor som är billig i drift. Göran säger att det gärna får ta tid med bygget eftersom arbetet är en njutning och det lätt kan bli ett antiklimax när båten är klar.
Det är helt min åsikt att arbetet ska vara en njutning. Jag påpekar dock, att när barnbarnen börjar pluppa ut kan det hända att man ändrar prioritet och får dem som prioritet.




Båten byggs upp och ner av kantlimmade ribbor som ligger dikt på insidan pga båtens form. Här ses styrbords sida, och i slaget ett nytt ribblager som botten ribborna limmas mot. Trät limmas med epoxi. Formen bestäms av spantmallarna. Inga spant kommer att behövas. Det blir tror jag 4 lager med epoxi och duk, eller om det var fler lager.




Här är styrbordssidan akterifrån. Kölen går ut i noll. Där kommer trumman för axeln gå ut.




Det speciella som Jyrgen Sass ritat åt Göran är att skrovet är konkavt där propelleraxeln går ut. Det kan man se på bilden. Så ses fartygets kutterhäck som är så vacker.




Här är ritningen, som har vissa likheter med ett ångfartyg. Först hade Göran tänkt ha en ångmaskin, men ändrade sig. Det blir mycket överbyggnad, och inget däck utefter sidorna.




Spantrutan.




Babordssidan akterifrån.




Den raka stäven. Göran frågade mig om hjälp då det blir dags att vända på båten.




Ribborna har limmade fingerskarvar som ses på bilden. Apropå finger så hade Göran otur och sågade av sig tummen när han började med projektet. Tummen sitter på plats, men är stel nu.




Här ligger Görans enepinnade segelbåt som han byggt.




Vi fikade utanför hans båtbyggarverkstad. Göran är fantastisk, jag är en stor beundrare. Han har lärt mig så mycket de två omgångar jag gått på Skeppsholmen. Dessutom är han en stor inpiratör också, som gjort otroligt mycket för den traditionella båtbyggarkonstens fortlevande.

Inga kommentarer: