tisdag 26 mars 2013

Forbundet Kystens landsstämma, Norge 18-21 juli skulle jag vilja delta i




Förbundet Kysten i Norge håller på olika platser längs kusten landsstämma varje sommar. Det är en stor händelse många kommer långt bortifrån med båt för att delta. Hamnen där händelsen hålls fylls av traditionella fartyg av alla storlekar och på bryggorna visas gamla hantverk. Kulturarvet till sjöss visas upp.

Det arrangeras seglatser, där gott sjömanskap är lika viktigt kriterier för att vinna, som att komma först i mål.

Det delas ut följande utmärkelser
Till det mest lovande restaureringsprojektet.
Till den bäst bevarade öppna fartyget.
Till bäst underhållna fartyget.
Till bäst traditionella nybygge.
Till den bästa hantverkaren.
Till fartyget som seglat längst för att delta.
Till den bäst bevarade motorn eller tekniska hjälpmedlet.
Juryns öppna pris.





Jag har tagit informationen och bilderna från hemsidan "Forbundet KYSTEN" som vill värna kustens kulturminnen. De har över 100 kustlag längs hela norska kusten. Medlemstidningen är "Kysten", och man får använda båtar, byggnader och fyrstationer som kustlagen driver. Dessutom ordnas kurser, bland andra Råseglarseminarier som jag varit på.






Alstahaug Kystlag har den stora glädjen att önska välkommen till 2013 års landsstämma på Helgeland, Sandnessjøen, som ses på bilden. Den pågår från 18. till 21. juli 2013. Många av de 5000 invånarna där är knutna till oljeverksamheten utanför Nordlandskysten.






Byn ligger ligger mitt i Norge. Om man färdas med båt antingen söder eller norr ifrån, så kommer den sista delen av seglatsen gå genom något av världens vackraste skärgård skriver norrmännen.
Man kan köra E6 dit eller åka med tåg och buss. Det finns även flyg dit, men jag upplever att det är ganska dyrt. Det verkar som det inte är så lätt med boendet, camping, om samhället får besök av 20-100 000 personer, som jag läst brukar komma.






Det ska vara en samling i Brønnøysund för båtar söder ifrån och på Nesna för båtar norr ifrån dagen innan stämman öppnar, för gemensam insegling till Sandnessjøen.
Det vore kul om jag kunde segla med någon båt antingen till stämman eller från stämman, annars blir det för mycket resande för så kort tid som landsstämman är. Jag skulle ju vilja bli lite bättre på att segla min Nordlandsbåt.

Inga kommentarer: