söndag 24 mars 2013

Vinden Drar 2013, då vi seglar bruksbåtar.




Jag var på förra årets Vinden Drar som var i Sverige. Då hade jag med mig min Nordlandsbåt och körde den med en släpkärra som bara fick gå i 30 km i timmen. Det gör jag inte om.
Vinden Drar i år går från söndag 30 Juni till söndag 7 Juli i Gamborgfjorden, som ligger söder om Middelfart i Danmark. Då vi seglar bruksbåtar och kommer säkert ha jättekul.

Det hela började med att 1985 bjöd Ålands Skötbåtsförening in folk från hela Norden, som på något sätt hade ägnat sig åt gamla bruksbåtar. Namnet på det flytande seminariet blev den första strofen i en åländsk folkvisa : Vinden drar. Sen har det varit en träff varje sommar i något av de nordiska länderna.



Bilder har jag hämtat från "vindendrar" hemsidan. Där man kan läsa inbjudan och historiken.

Inga kommentarer: