onsdag 23 januari 2013

Dottern, syrran och jag ska gå seglarskola, störtkul!


Seglarskola för "damer"/senior-tjejer ordnas av Mälarhöjdens Kanotsällskap.
Laserkursen var redan fulltecknad och vårens program har ännu inte kommit ut. Min syster Cecilia har tänkt i flera år att hon vill lära sig segla, och till min stora glädje hänger min dotter Hanna på också. Det är en nybörjarkurs och jag tror det kommer bli mycket skratt för det ska finnas möjlighet att leka, prova på och göra bort sig i godan ro. Mälarhöjdens Kanotsällskap


2-Kronan seglas utan spinnaker; focken saxas i lovart på länsen. Man har även kappseglingar med 2-kronan. SM vinnare för ett par år sedan var Pontus Jansson med sin 11 åriga dotter Lisa. Svenska Seglarförbundet 2-kronan är torrare än en Laser och mycket roligare än en kölbåt säger Pontus Jansson.

När jag seglar Nordlandsbåten Kvitungen brukar jag inte bli blöt, så för min del känns det bara skönt att slippa bli så blöt. Det ska bli riktigt spännande att segla en modern jolle efter allmogebåtar.
Sedan lansering på 1990-talet har drygt 1 100 av dessa i Sverige designade jollar tillverkats. Många ägs av segelklubbar, studieförbund och sjöscouter. Detta märks också på kappseglingsbanorna där de allra flesta seglar klubbägda båtar.





FAKTA 2-Krona
Design: Krona Boats
Längd: 4,63 m
Bredd: 1,69 m
Djupgående: 1,0 m
Storsegel: 7 kvm
Fock: 3kvm
Mast: 6,1 m
Vikt: 160 kg
Tillverkning: Krona Boats, Marstrand

Inga kommentarer: