onsdag 2 januari 2013

Mikael Söderholm med segelbåten Vingen 10

Jag tycker den är så vacker! Mikael Söderholm har en fantastisk hemsida där han samlat det mesta om om Ljungströms båtar. Denna Vingen 10 med Ljungströms rigg och cirkelskrov med svepande linjer är Mikaels båt. Han föll för den direkt pga Ljungströms båtar är en blandning av egensinnighet och nytänkande. Läs hans hemsida Ljungströmare genom tiderna
Båtnytt 120321 har gjort ett reportage om honom med dessa bilder.



Man vrider masten med veven som sitter på babords sida vid ruffen. Från veven går en ändlös repslinga till en trissa på masten. Ut och in går seglet och man behöver inte halka ute på däcket för att reva seglet. Ljungströmriggen konstruerades för att öka säkerheten ombord. Den underlättar revning vid tex snabbt väderomslag och eliminerar risken att få en hård bom i huvudet. Dessutom blir vistelse på däck under gång helt onödig eftersom allt sköts från sittbrunnen.
Detta är helt normalt på moderna båtar med alla tåg dragna till sittbrunnen, men var mycket före sin tid på 40-talet då fall och liknande surrades på masten.

Negativt är att masten har en tendens att pendla vad jag förstår, speciellt på större båtar med tyngre master. Man kan inte heller ha något försegel.



Här ses trissan på masten samt kravellbordläggningen med skrovribbor som ligger parallellt och är lika breda hela vägen.




För att få en bättre skotvinkel har vissa båtar fått detta akterpinne.

Fredrik Ljungström som var aktivast på 1920-1940-talet hade ungefär 250 patent och räknas som en av Sveriges allra främsta uppfinnare någonsin. Mest berömda var den dubbelroterande radialturbinen kring vilket företaget STAL byggdes upp samt luftförvärmaren som har byggts i över 25000 exemplar och som fortfarande används i större ångkraftanläggningar i världen.

Min chef på jobbet inom psykiatrin är ingift Ljungström. Vilket lustigt sammanträffande.

Inga kommentarer: